Witam
W końcu doczekaliście się poradnika na temat wymiany cylindra ;)
Wybór cylindra:
- Cylinder o średnicy 39mm ma pojemność 49,5ccm
- Cylinder o średnicy 43mm ma pojemność 60,0ccm
- Cylinder o średnicy 47mm ma pojemność 72,0ccm
Tzn. że do głowicy są dane tylko zawory i uszczelniacze zaworów. PODGLĄD
W takim wypadku musimy ze starej głowicy przenieść:
- sprężyny zaworowe,
- dźwigienki zaworowe,
- podkładki
Nie jest to proces łatwy do wykonania.
Kilka porad dotyczących wymiany cylindra:
- Tłok należy wkładać napisem do góry.
- Przy ściąganiu zębatki rozrządu poluzowujemy napinacz rozrządu.
- Zawory regulujemy na zimnym silniku.
- Popychacze zaworów są zakładane na tulejkach, są one gwintowane z jednej strony dla ułatwienia zakładania i wyjmowania.
Proces demontażu:
Utrzymaj miejsce pracy czystym i układaj zdejmowane części w uporządkowany sposób.
Przed pracą spuszczamy olej z silnika!
1. Odkręcamy wszystkie śrubki i nakrętki które zaznaczyłem na zdjęciach:
2. Zdejmujemy pokrywki:
Podgląd dotychczasowej naszej pracy:
3. Odkręcamy napinacz rozrządu i zębatkę łańcuszka rozrządu:
4. Wyjmujemy głowicę.
U góry widzimy zawór ssący, a na dole zawór wydechowy.
Podgląd na cylinder:
5. Wyjmujemy "prowadnicę łańcuszka rozrządu" (kółko):
6. Wyjmujemy cylinder:
7. Zdejmujemy tłok z korbowodu:
Robimy to zdejmując zawleczkę która znajduje się na sworzniu.
Widok silnika:
Jeżeli uszczelka pod cylindrem jest w stanie dobrym to nie ma potrzeby jej wymieniać.
Jeżeli ją zdejmiemy, pamiętajmy aby ją ponownie założyć przed założeniem cylindra.
Pamiętajmy o ORINGU przy kanale płukającym głowicę - jeżeli go nie będzie będą wycieki oleju.
Koniec demontażu.
Proces montażu cylindra:
1. Zakładamy pierścienie na nowy tłok:
Informacje na temat pierścieni i ich zakładania
2. Zakładamy oring pod cylinder - kanał płukający głowicę.
3. Zakładamy tłok na korbowód, zabezpieczamy zawleczką sworzeń.
Tłok zakładamy napisem do góry.
3. Zakładamy nowy cylinder:
Możemy delikatnie przesmarować olejem aby ułatwić sobie umieszczenie tłoku w cylindrze.
Robimy to bardzo ostrożnie aby nie uszkodzić pierścieni.
Pamiętamy aby przełożyć przez cylinder łańcuszek rozrządu.
(Dosuwamy do samych karterów)
(Przykręcamy cylinder do karteru - od strony łańcuszka rozrządu)
4. Przykręcamy prowadnicę łańcuszka rozrządu.
5. Zakładamy uszczelkę pod głowice, następnie zakładamy zębatkę łańcuszka rozrządu,
wsuwamy głowicę jednocześnie wkładamy zębatkę rozrządu do głowicy.
6. Ustawianie rozrządu
Po ustawieniu rozrządu wkręcamy napinacz rozrządu.
7. Gdy rozrząd mamy już dobrze ustawiony:
- Zakładamy i przykręcamy pokrywki zębatki rozrządu i naprzeciwległą.
9. Zostało nam już tylko:
- Przykręcamy "korki" od zaworów.
- Przykręcamy króciec do głowicy.
Po założeniu wszystkiego i jak wszystko będzie dobrze, to po kilku dniach należy jeszcze raz dokręcić głowicę. Dla polepszenia szczelności - temperatura i ciśnienie robi swoje,
czyli rozluźnia wszystko.
Serdecznie dziękuję Irkowi, który specjalnie na potrzeby poradnika, rozkręcił swój silnik i zrobił potrzebne zdjęcia.
Dziękuję mu również za porady i za to że sprawował opiekę nad moimi pracami przy tym poradniku.
Poradnik czytany