Od razu na wejściu piszę że ta metoda nie pokrywa się z osiągami w 100% jakie są w rzeczywistości.
Do obliczeń nie jest brane bardzo wiele ważnych czynników takich jak opory toczenia, opory powietrza, waga motoroweru, moc silnika itp.
Co nie znaczy że ta metoda jest do końca zła.
Opiszę tutaj prosty sposób na obliczenie prędkości rozwijanych przez nasze maszyny, jeżeli znamy obroty silnika i na odwrót: obliczanie obrotów silnika, jeżeli znamy prędkość .
Do obliczenia będziemy potrzebowali danych o przełożeniach:
- Pierwotnym (z wału na kosz sprzęgła),
- Przełożeniach biegu w skrzyni,
- Z zębatki zdawczej na zębatkę na kole,
- Obwód zewnętrzny opony w metrach.
Przełożenie pierwotne - Jeżeli mamy podane liczby zębów na kołach/zębatkach, a nie mamy przełożenia to możemy je policzyć dzieląc je przez siebie. Np. zębatka na wale w Ogarze 900 ma 18 zębów, kosz sprzęgłowy 67. 67/18=3,722, wynik oznacza, że JEDEN obrót tarczy to 3,722 obrotu wału, ale 18/67=0,268 i wtedy mamy podane, że JEDEN obrót wału to 0,268 obrotu tarczy.
Przełożenie na kole - Zębatka zdawcza będzie założona 14Z, tylna ma 46, 46/14=3,28 więc jeden obrót zębatki na kole to 3,28 obrotu zębatki zdawczej przy silniku, itd.
Prędkość możemy wyliczyć na każdym biegu, którego przełożenie znamy, dla Ogara 900:
Dla 1 biegu: 3,3062 ; Dla 2 biegu: 1,9567 ; Dla 3 biegu: 1,3637 ; Dla 4 biegu: 1,0536
Obwód opony seryjnej w ogarze wynosi 144cm = 1,44m
Liczymy:
Prędkość
obrotowa silnika 11 000 obr/min; zębatka zdawcza 14z ; zębatka tylnia
46z
2. Wynik dzielimy przez przełożenie biegu, dla IV biegu jest 1,0536 więc: 2955,4/1,0536=2805,0
3. W tym momencie znamy obroty wałka zdawczego, więc dzielimy je przez przełożenie z zębatki tylnej na zdawczą:
2805,0/3,28=855,18
4. Teraz należy wynik pomnożyć przez obwód zewnętrzny opony:
855,18*1,44=1231,46
5. Podany wynik to prędkość w metrach na minutę, aby otrzymać wynik w km/h należy pomnożyć go razy 0,06:
1231,46*0,06= 73,8km/h - Taką prędkość osiąga Ogar na 4 biegu, z zębatką 14Z przy 11000 obr/min.
Aby obliczyć w drugą stronę, wystarczy po prostu odwrócić
znaki i kolejność
działań
Dla prędkości 60km/h, przełożenia jak wyżej.
1. 60/0,06=1000
2. 1000/1,44=694,4
3. 694,4*3,28=2277,8
4. 2277,8*1,0536=2399,85
5. 2399,85*3,722=8932 obr/min
Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach w ogarze 900:
(obroty maks. dla silnika to 12 000 obr/min)
1: 25,6 KM/H
2: 43,4 KM/H
3: 62,2KM/H
4: 80,6 KM/H