Zabezpieczenie motocykla przed zimą:

- Najpierw trzeba dokładnie umyć i wysuszyć motocykl tak, aby w żadnym miejscu nie pozostała woda, która na wiosnę może się okazać przyczyną rdzy.
- Następną czynnością będzie wypuszczenie z gaźnika paliwa. Z tym powinien poradzić sobie każdy. Śruba do spustu widoczna jest w dolnej części gaźnika. Choć bez paliwa w gaźnikach nie wybierzemy się w długą trasę, to jednak zbiornik należy nim zalać do pełna. Zapobiegnie to osadzaniu się wilgoci i rdzy. Następnie uzupełnijmy wszystkie płyny: w układzie hamulcowym. Kolejna sprawa to akumulator. Najlepiej go wymontować i zabrać do domu. Jeżeli natomiast pozostanie w motocyklu, to dobrze byłoby, gdyby jego właściciel pamiętał o regularnym ładowaniu. Wystarczy raz w miesiącu.

Nie odpalać
- W chłodnym garażu nie jest natomiast wskazane odpalanie silnika. Lepiej poczekać z tym do wiosny. Rozgrzewanie i pozostawianie go w niskiej temperaturze daje odwrotny efekt. Ciepła para skrapla się i z oleju tworzy niezdrową dla silnika emulsję. Warto też nasmarować różne podzespoły. Do zabezpieczenia powierzchni aluminiowych, np. smar WD - 40. Również przed zimą powinniśmy przesmarować linki.

Motocykl najlepiej przechowywać w suchym i ciepłym miejscu. Można go okryć, aby uchronić przed kurzem. Nie jest jednak do tego celu wskazana plandeka czy pokrowiec przeciwdeszczowy. Takie tworzywo da odwrotny efekt, bo nieprzewiewność spowoduje skraplanie się pary. Najlepsze będzie przewiewne płótno lub inny podobny materiał.

Na stopkę
- Tak przygotowany motocykl należy postawić na stopce centralnej, a wcześniej spuścić z opon trochę powietrza. Dobrze gdyby żadna z nich nie dotykała podłoża. Natomiast ciężki motocykl, nieposiadający stopki centralnej należy zimą co jakiś czas przepchać, aby na oponę nie było cały czas ucisku w tym samym miejscu. Przygotujmy motocykl do zimowania, ale nie zapominajmy o remontach, czy drobnych naprawach do wiosny. Lepiej już teraz wstawić motocykl na warsztat lub powoli przygotowywać się do tego finansowo. Dobrze uprzedzić innych motocyklistów, którzy o remontach przypomną sobie dopiero w marcu.

Naj, naj, naj... Najważniejsze:
Umycie i wysuszenie motocykla
Spuszczenie paliwa z gaźnika
Napełnienie zbiornika paliwa
Demontaż akumulatora
Przesmarowanie smarem WD - 40 aluminiowych elementów
Upuszczenie powietrza z opon
Ustawienie motocykla na centralnej stopce
Nakrycie motocykla przewiewnym materiałem

Artykuł by FUDIK


Poradnik czytany razy