Jak poradzić sobie z regulacją sprzęgła.

Kiedy regulujemy sprzęgło?

 Regulację sprzęgła powinno się przeprowadzać jedynie w przypadku ślizgania lub zaciągania sprzęgła. Typowym objawem ślizgania jest wyraźnie słyszalny wzrost obrotów silnika przy dodawaniu gazu, przy jednoczesnym nieznacznym wzroście szybkości motocykla. Przekonujemy się o tym ostatecznie, opierając motocykl przednim kołem o ścianę i ruszając z pierwszego biegu. Jeżeli silnik nie gaśnie, a jedynie zmniejszają się obroty- sprzęgło na pewno się ślizga.
Sprzęgło nie wyłącza całkowicie lub jak mówimy zaciąga, jeżeli przy dokładnie wciśniętej dźwigni, po włączeniu pierwszego biegu ( przy pracującym silniku) motocykl rusza z miejsca.


Czym grozi jazda z niewyregulowanym sprzęgłem?

Najczęściej kończy się to spaleniem sprzęgła a w najgorszych przypadkach uszkodzeniem skrzyni biegów.


Jak wyregulować sprzęgło?
1. Pierwszą podstawową regulację jaką posiadamy znajduję się ona na pancerzu linki sprzęgła. Każdy powinien znać ten mechanizm naciągu choćby z rowerów. Jak sprawdzić czy sprzęgło mamy dobrze ustawione jest wyżej opisane.



Jeżeli na lince skończy się możliwość regulacji, tak jak to jest pokazane na zdjęciu niżej, musimy przejść do 2 sposobu regulacji sprzęgła.




1. Zaczynamy od odkręcenia zaznaczonych śrubek.



2. Ramię które zaznaczyłem po ustawianiu według 2 sposobu nie może mieć luzu w ruchu takim jak zaznaczyłem strzałkami większego niż 1,0cm ani mniejszego niż 0,3cm. Wszystko to po to aby mieć potem swobodną możliwość regulacji naciągu linki.


3. Tym sposobem regulujemy dokręcając śrubę która jest centralnie w naszym mechanizmie umieszczona (na śrubokręt "-") a następnie na skontrowaniu jej nakrętką 6 (na klucz 10mm). Pamiętamy żeby przed całkowitym skręceniem sprawdzić luz ramienia dźwigni popychacza (te ramię o którym wcześniej pisałem).



4. Pozostaje teraz nam dokończyć regulację na odpowiednim naciągu linki sprzęgła.


Poradnik czytany razy